جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • نوشته‌ها
    • تربیت کودک و نوجوان
    • داستان
    • آزمون روان‌شناسی
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • رزرو وقت مشاوره

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)

ثبت نام

اطلاعات شما برای بررسی تجربه‌ی شما در این وب‌سایت، دسترسی به حساب کاربری شما و اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی شرح داده شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
حبیب مهدوی
  • خانه
  • نوشته‌ها
    • تربیت کودک و نوجوان
    • داستان
    • آزمون روان‌شناسی
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • thumbnail imageرزرو وقت مشاورهجدید
ورود/ ثبت نام
0

وبلاگ

حبیب مهدوینوشته‌هاتربیت کودک و نوجوانچه کنیم تا فرزندمان سنگ‌های زندگی‌اش را درست بچیند؟

چه کنیم تا فرزندمان سنگ‌های زندگی‌اش را درست بچیند؟

ارسال شده توسط Habib Mahdavi
تربیت کودک و نوجوان, داستان

بخش اول : داستان سنگ‌ها

معلم در حالی که جعبه ای در دست داشت، وارد کلاس شد. دانش‌آموزان به احترامش ایستادند. معلم آن‌ها را دعوت به نشستن کرد و و جعبه را روی میز گذاشت. چشمان کنجکاو بچه‌ها به دنبال محتویات جعبه بود!

اندکی بعد، معلم با همان لبخند همیشگی، درس را شروع کرد؛ ولی این بار به شکلی متفاوت : او در برابر چشمان متعجب دانش‌آموزان، در جعبه را باز کرد و یک ظرف شیشه‌ای بزرگ و چند قلوه سنگ بزرگ را از داخل جعبه بیرون آورد و تا جایی که می‌شد، داخل ظرف را با سنگ‌های بزرگ پر کرد.  سپس از دانش آموزان پرسید: آیا این ظرف پر است؟

همه شاگردان گفتند: بله.

معلم نگاه معنی‌داری به آنها کرد و مقداری سنگ‌ریزه از داخل جعبه بیرون آورد و داخل همان ظرف ریخت. ظرف را اندکی تکان داد. سنگ‌ریزه‌ها به آرامی در فاصله‌ی باز بین سنگ های بزرگ قرار گرفتند. او این کار را آن‌قدر ادامه داد تا دیگر سنگ‌ریزه‌ای جا نشود. سپس دوباره از شاگردان پرسید: آیا ظرف پر است؟

شاگردان این بار با قاطعیت گفتند: بله. الان ظرف پر است!

این بار معلم ظرفی از شن و ماسه‌ی دریا را از جعبه بیرون آورد و داخل ظرف شیشه ای ریخت و به آرامی تکان داد. ماسه‌ها همه‌ی جاهای خالی را پر کردند. او یک بار دیگر پرسید: آیا ظرف پر است؟

این دفعه شاگردان با نگاهی متعجب، یک‌صدا گفتند: بله!

دانش‌آموزان منتظر شنیدن درستی جوابشان بودند که حرکت آخر معلم، همه را سر جایشان میخ‌کوب کرد! معلم یک بطری آب از داخل جعبه بیرون آورد و روی همه محتویات داخل ظرف شیشه‌ای خالی کرد. آب، فضای بین سنگ‌های بزرگ، سنگ‌ریزه‌ها و شن و ماسه را پر کرد.

این بار در برابر چشمان حیرت زده‌ی دانش آموزان، طنین صدای محکم و با صلابت معلم در کلاس پیچید: حالا ظرف پر است!

سپس ادامه داد: می‌دانید مفهوم این نمایش چیست؟ این ظرف شیشه ای، نمایی از عمر شماست. محتویات داخل شیشه هم، زندگی شماست. چگونگی پر کردن این شیشه، نشان دهنده‌ی این است که چطور زندگی می کنید…

نفس‌ها در سینه حبس شده بود و همه‌ی نگاه‌ها به دهان معلم دوخته شده بود.

معلم ادامه داد: سنگ های بزرگ، مهم‌ترین ارزش‌ها در زندگی شما هستند! یعنی باید به آنها اولویت بدهید. اگر از ابتدای رسیدن به سن تکلیف، سعی کنید سنگ‌های بزرگ زندگی را بشناسید و به موقع در ظرف عمر خود بگنجانید، هیچ وقت دچار حسرت نخواهید شد! این سنگ‌های بزرگ، جلب رضای خدا، اهمیت به فرمایشات ائمه‌ی معصومین علیهم السلام، نماز، احترام به والدین و بزرگ‌ترها، صداقت،  امانت‌داری و … است.

اما سنگ‌ریزه‌ها، سایر ارزش‌های قابل اهمیت‌اند: شغل خوب و کسب درآمد، تحصیل، داشتن خانه، یادگیری زبان انگلیسی، داشتن خودرو، انفاق و بخشش به دیگران و حفظ سلامتی و …  

شن‌ و ماسه هم ارزش‌هایی هستند که اهمیت کمتری دارند : منطقه‌ی محل سکونت، نوع غذا و لباس و …

آب هم، بیان‌گر مسائل پیش پا افتاده ای در زندگی است که واقعا ارزش وقت گذاری و توجه زیاد ندارد: رنگ لباس، ست بودن لباس‌ها، مارک بودن لباس و ساعت و عینک و… ، مدل تلفن همراه، ناراحتی از حرف این و آن، سرگرمی‌های آنلاین، کینه، حسد، دلخوری، ناراحتی و …

معلم ، در برابر نگاه تحسین‌آمیز دانش آموزان، ادامه داد: یادتان باشد؛ اگر این آزمایش را برعکس کنیم، یعنی اگر ارزش‌ها را درست تشخیص ندهیم، هیچ وقت در ظرف عمرمان، جایی برای سنگ‌های بزرگ باقی نمی‌ماند و دچار حسرت می شویم. اگر ظرف را ابتدا از آب پر کنیم و بعد شن و ماسه را به ظرف اضافه کنیم، جایی برای سنگ‌ریزه‌ها هم نخواهد ماند، تا چه رسد به سنگ‌های بزرگ! پس اگر با کارهای کوچک (شن و ماسه و آب) خود را خسته کنید و زندگی خود را با کارهای کم اهمیت پر کنید، واقعا متضرر می‌شوید!

بخش دوم : وظیفه‌ی والدین

داستان فوق به خوبی نشان می‌دهد که آموزش ارزش‌ها به نوجوانان چقدر اهمیت دارد. پس از آشنایی آن‌ها با این ارزش‌ها، وظیفه‌ی مهم‌تر ما آموزش چیدمان این ارزش‌ها به ترتیب اهمیت است؛ به گونه‌ای که هیچ‌گاه ارزش بالاتر فدای ارزش پایین‌تر نشود.

دروغ گفتن برای دست‌یابی به یک موقعیت اجتماعی، مثالی از فدا شدن یک ارزش بالاتر برای یک ارزش کم‌اهمیت‌تر است!

شیشه‌ی عمر هر کسی بالاخره روزی خواهد شکست و عمرش به پایان می رسد. ارزش و بهره‌ی واقعی از آنِ کسی است که سنگ‌های بزرگش بیشتر باشد و آنها را در ظرف زندگی به درستی جای بدهد …

نتیجه‌ی تعیین درست ارزش‌ها و چیدمان صحیح آن‌ها در زندگی نوجوانان، داشتن فرزندانی صالح و مایه‌‌ی مباهات و افتخار است!

برچسب ها: ارزشاولویت_بندینوجوان
جدیدتر آزمون ملاک‌های انتخاب همسر
قبلی پنج راهکار برای جلوگیری از گول خوردن! (مهارت تصمیم گیری)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آزمون روان‌شناسی (2)
  • تربیت کودک و نوجوان (3)
  • داستان (2)
  • جدید
  • برچسب ها

رزرو وقت مشاوره

درباره حبیب مهدوی

حبیب مهدوی متخصص و دانش آموخته‌ی روان‌شناسی است و با 20 سال سابقه‌ی تدریس، روان‌درمانی و مشاوره در حیطه‌ی آموزش خانواده، ازدواج، تربیت فرزند و … نگاهی نو به تربیت دارد. مهم‌ترین ویژگی درمان‌گری‌ها، مشاوره‌ها و نوشتارهای وی، لحاظ کردن اخلاقیات و اعتقادات خداپسندانه و درمان با روش مثبت‌گرایی است.
حبیب مهدوی علاوه بر تحصیلات آکادمیک در ایران، مدارک متعددی از آکادمی‌های خارج از کشور، مانند نوبل (روان‌شناسی بازی)، آکسفورد (روان‌شناسی کودک و بلوغ) یوروپ آکادمی (روان‌شناسی ازدواج) و … اخذ نموده است.

تماس با ما
  • مشهد، خیابان ابوذر غفاری 5، پلاک 96، واحد 1
  • 0930-321-6616
  • 051-38464042
  • info@habibmahdavi.ir

نماد اعتماد

© 1400-1401 تمام حقوق این سایت به آکادمی مهدوی به سرپرستی حبیب مهدوی تعلق دارد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://habibmahdavi.ir/?p=6607
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با رمز عبور یکبار مصرف
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
لیست علاقه‌مندی‌ها 0 پاک‌کردن همه
باز کردن لیست علاقه‌مندی‌ها ادامه‌ی خرید
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم!

حبیب مهدوی | مشاوره، آموزش

  • 42 40 46 38 051
  • 6616 321 0930
  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16
  • info@habibmahdavi.ir